NOA gallery: tre serigrafier i konstshop

Konstnären Amalia Årfelt både målar, skulpterar och gör grafik med mönster och motiv från djurens värld. Hennes bilder lyser i starka, klara färger. Nu har hon skapat tre unika motiv för NOA Gallery.

Serigrafierna heter ”Caesar on the Carpet”, ”The Proposal” och ”The Embrace”. De finns i en upplaga om 190 exemplar, varje grafiskt blad är numrerat och signerat av konstnären. De är tryckta på Arches akvarellpapper, 330 grams. Samtliga går att köpa antingen utan eller med svart ram.

Länk till artikel: https://www.noagallery.se/arfelt?utm_source=expressen&utm_medium=ettanpuff&utm_campaign=ettan

Artikel som pdfUnika motiv av Amalia Årfelt

 

UNIKA MOTIV AV AMALIA ÅRFELT

Foto: Cornelia Nordström

Konstnären Amalia Årfelt arbetar föreställande, oftast med djur som motiv, oavsett teknik och material. Hon har gjort tre unika motiv för NOA gallery, ”Caesar on the Carpet”, ”The Proposal” och ”The Embrace”. Serigrafierna finns i en upplaga om 190 exemplar, varje grafiskt blad är numrerat och signerat av konstnären. De är tryckta på Arches akvarellpapper, 330 grams. Samtliga går att köpa antingen utan eller med svart ram.

I Amalia Årfelts bildvärld vimlar det av djur av alla slag, mer eller mindre verkliga. Djur är ett ständigt återkommande motiv. Det är en helt unik värld som konstnären Amalia Årfelt skapar med sina egensinniga och färgstarka målningar.

– Jag tar ofta bitar av verkligheten och min egen fantasi och blandar ihop det på mitt eget sätt, säger hon.

Vad är det som gör att hon ständigt återkommer till att måla och skulptera djur?

– Det är ett motiv som berör på mig och det finns så mycket möjligheter och så många variationer. Det finns så många olika typer av djur som dessutom kan se ut hur som helst, jag bestämmer själv och skapar en mix av fantasi och verklighet.

Inspiration överallt

Inspiration till sin konst hittar hon överallt.

– Allt kan inspirera, ett möte med en hund, lite löv som ligger på gatan, vad som helst.

Fiskar är ett djur som alltid finns med på Amalia Årfelts utställningar. På utställningen i Konstakademins lokaler i centrala Stockholm hänger en stor målning med flygfiskar mot ljusblå bakgrund. Hon blev Konstakademins utställningsstpendiat 2016 och under hösten 2018, från oktober till mitten av november, har hon ställt ut på galleriet.

– Fiskar är ett motiv som jag gillar. Flygfiskar är extra roligt eftersom det är en hybrid mellan fågel och fisk.

En annan målning föreställer ett stort lejon. Typ lejon, säger hon och skrattar. 

– Det är det som är roligt med att vara konstnär – man kan göra som man själv vill. Det enda som begränsar en är en själv och det är bara mot verket som man måste vara trovärdig.

Hon strävar efter att hennes djur ska vara så trovärdiga som möjligt genom att ibland studera olika arter i böcker, att de ska likna en specifik sort på ett korrekt sätt. Men både blommor, fåglar och träd kan få de mest fantastiska mönster och färger. Hon arbetar ofta med speglingar och dubbelmotiv i sina tavlor. När hon målar är det alltid med olja på pannå, en tunn plywoodskiva. Ibland syns också träets ådring som en detalj i tavlorna.

– Målar man i olja kan man alltid gå tillbaka och ändra, det är en ganska långsam process eftersom färgen torkar långsamt och man kan alltid måla över i efterhand.

Skissar med kol

Hon brukar börja med att skissa motivet med kolkrita eller färg. Amalia Årfelt är också skulptör och grafiker. Hon är uppvuxen på Gotland i en konstnärsfamilj, hennes pappa är skulptören Anders Årfelt och mamma är keramikern Astrid Årfelt. Hon flyttade sedan till Stockholm, började på Södra Latin och har bland annat studerat på Kungliga Konsthögskolan och lärt sig många olika tekniker. Hon har dessutom utformat filmprissattyetten “Gullspira”, en liten statyett hon gjorde år 2006 till Svenska Filminstitutets Guldbaggegala för deras barnfilmspris. 2017 invigdes “Gullspira” i naturlig storlek vid Sollefteå stads 100-årsjubileum. Som skulptör använder hon många olika tekniker. På uställningen på Konstakademin trängs smådjur som hamstrar, möss och ekorrar i brons med apor och fåglar i papier maché och betong.

För NOA Gallery har Amalia Årfelt skapat tre motiv i trycktekniken serigrafi, silkscreentryck. Hon ritar och målar motivet på en tunn, mjölkig film. Sedan trycks en färg åt gången och i det här fallet blev det nästan tio lager färg innan Amalia Årfelt var nöjd.

Foto: Cornelia Nordström

– Det var en längre process än planerat eftersom att alla färger påverkade varandra, så fick man göra en färg till. Det var väldigt roligt och resultatet blev inte riktigt vad jag trodde från början men det var väldigt intressant och jag blev väldigt nöjd. Bilderna påminner på ett spännande sätt om gamla oljetryck med sina dova färger, säger hon.

Katter är ett välbekant motiv hos Amalia Årfelt. Kattfamiljen som utgör familjen i tavlan “Embrace”, Omfamning, är inspirerad av en tidigare bronsskulptur av en kattmamma med unge som hon gjorde för några år sedan. De franska bulldoggarna i “The proposal” och “Caesar on the carpet” är helt nya bekantskaper.

Caesar on the carpet

– Jag har aldrig gjort en fransk bulldog tidigare, men samtidigt som jag började göra dessa så träffade jag en fransk bulldog som jag blev lite besatt av att studera. Jag upptäckte att de var väldigt populära och plötsligt såg jag bulldoggar överallt på stan.

Kattfamilj och hundpar

Hon beskriver banden mellan människor, hundar och katter som väldigt starka.

– Jag har gjort en kattfamilj som vi människor också kan känna igen oss i. De blir en smula förmänskligade på grund av hur de sitter och betraktar oss. Hundparet som kanske vänslas lite och som har en present mellan sig.. Är de kära, ska de förlova sig..? Mina motiv tittar ofta tillbaka mot betraktaren.

De tre seriegrafierna som Amalia Årfelt gjort för NOA Gallery finns i en begränsad upplaga på 190 exemplar och de är tryckta på tjockt akvarellpapper och varje motiv är numrerat och signerat.

– Jag gillar verkligen att blanda olika media och tekniker. De berikar varandra – man kan bli inspirerad av sig själv!