Video: Amalias bildvärld
En film om Amalia Årfelt beställd av konstföreningen Spiran.
Foto och redigering: Anna Ekros.
Video: Amalias bildvärld Läs mer »
En film om Amalia Årfelt beställd av konstföreningen Spiran.
Foto och redigering: Anna Ekros.
Video: Amalias bildvärld Läs mer »
I detta avsnitt får vi möta Amalia Årfelt, som berättar om sin ingång till konsten och sitt förhållande till Frida Kahlo och naivism. Vi diskuterar också skillnad i processen mellan skulptur och måleri såsom i Bror Hjorts process.
Video: VERKET – en intervju med Amalia Årfelt Läs mer »
Utställningen pågår mellan 6 februari – 27 mars
Adress: Sveavägen 82 3tr, 11359 Stockholm
Tel 073 916 36 19 … eva@evasolin.com
Öppettider onsdag – fredag 12 – 17 :::lördag 12 – 16:
Det går även bra att boka tid för enskilt besök
Se Amalias verk: https://www.evasolin.com/page42/page25/index.html
Galleri Eva Solin: https://www.evasolin.com/
Utställning på Galleri Eva Solin Läs mer »
”Djuriskt – Djur, människor och miljö i samspel”
Invigning 30 maj kl 15.00
Öppen dygnet runt till 27 sept 2020
Adress
Sågholmsvägen
73790 Ängelsberg
https://skulpturparken.se
Skulpturparken Ängelsberg Läs mer »
Nu finns tre serigrafier att beställa i min nya butik.
Serigrafierna heter ”Caesar on the Carpet”, ”The Embrace” och ”The Proposal”. De finns i en upplaga om 190 exemplar, varje grafiskt blad är numrerat och signerat av konstnären. De är tryckta på Arches akvarellpapper, 330 grams.
Nu kan du beställa i min nya butik! Läs mer »
Amalia Årfelt – Galleri Hammarén, Göteborg, 4/4–29/4 2020
Text: Olle Niklasson
Se artikel som pdf med alla bilder:
Galleri Hammarén har ett större och ett mindre rum förbundna genom en krokig passage plus ett tredje som kombinerar utställningsyta och Pontus Hammaréns kontor. I passagen hänger i regel verk som är lite mindre. Till formatet, till tyngden och till sammanhanget i stort. Här visas ”det som ändå måste vara med”. Där hänger Amalia Årfelts Blåkråka. Blåkråka har nummer fjorton i verkslistan. Mitt i, varken störst eller viktigast – även om jag är osäker på om viktigt är rätt adjektiv när det gäller Amalia Årfelt – men följaktligen helt givet i passagen.
Bara det att Blåkråka hänger två och en halv meter upp från golvet, inklämd i kanten på en nisch, skapad av någon byggteknisk nödvändighet när den drygt sekelgamla fastigheten uppfördes.
Två saker: Placeringen sätter fokus på bilden – oförtjänt eller inte så fick det mig att inleda den här texten med Blåkråka – men det berättar också en hel del om Amalia Årfelt och hennes konst. Jag kan utan vidare räkna upp flera tiotal nu levande svenska konstnärer som aldrig i livet hade fått ett verk placerat just där. Eller accepterat det för den delen. Men med Amalia Årfelt går det bra.
Det finns något generöst, avdramatiserat och rättframt i Årfelts verk. Ett språk som gör det enkelt att svara på frågan: ”Vad tycker du?” utan att behöva famla efter ett Barthes-citat. Det ska sägas att Amalia Årfelt inte är främmande för att själv skruva på normaliteten oavsett presentation. Fiskar har ett hopplöst format – jag tippar 1 meter x 25 cm – såvida man inte bestämt sig för att göra en utsträckt ål till huvudnummer i bilden, vilket hon gjort. Men som för att stryka under med dubbla streck är det också det verket och inget annat som försetts med en ram. Vit, kraftig och profilerad.
Utställningen består av drygt tjugo oljemålningar på pannå och en handfull skulpturer i brons, stengods och papier maché, allt avbildande djur i olika former och situationer. Skulpturerna bär inte berättelserna i första rummet på samma sätt som målningarna men förmedlar en annan och mindre omedelbar känsla. Det är svårt att inte röras av råtthonan i Vilande råtta där små detaljer tagits tillvara, och hantverket i de två bronserna är också fint.
Måleriet handlar förutom färgrikedomen uteslutande om motiven. Jag skulle nog dra mig för att kalla Amalia Årfelts måleri naivistiskt, åtminstone som begreppet ofta används, för den exakthet med vilka katternas ansiktsuttryck målats och att hon konsekvent utelämnat det fjärde benet hos trion i Tre kattervittnar både om medvetenhet och en driven precision.
Sammantaget är det en orörlig bildvärld Amalia Årfelt skildrar – till och med fiskarna verkar flyta omkring, orörliga – men även om inget händer så är tillståndet inte statiskt. Det är en värld i väntan. Ugglorna sitter på sina grenar i skymningen och inväntar natten, trädfågeln kan närsomhelst lämna sin sittplats och flyga iväg, och Tupp i träd måste nog ta ett beslut ganska snart. Lönnen där han sitter har fått stammen knäckt av höststormen, ett enda brunt löv har vägrat släppa taget och en av grenarna sträcker sig runt stammen som om den ville dra koftan lite närmare kroppen inför den annalkande vintern.
Göteborg 2020-04-08 © Olle Niklasson
Läs artikel på Om konst: http://omkonst.se/20-arfelt-amalia.shtml
Omkonst: En värld i väntan Läs mer »
4 – 29 april
Påskstängt 9-13 april
Öppet tis-tors 13-18, fre-lör 12-16
Erik Dahlbergsgatan 14, 411 26 Göteborg
Bilden överst är beskuren: ”Ugglor” av Amalia Årfelt.
Motorn i Amalia Årfelts konstnärskap är en oförställd berättar- och skaparglädje. De alltid återkommande djuren i hennes bilder framstår som subjekt, personligheter, med stark integritet. Ibland känner vi igen en art, en annan gång möter vi en udda hybrid. Emellanåt går tanken till fablernas värld, men där landar vi ändå inte. Årfelts djur behåller en aura av ointaglig gåtfullhet som placerar dem bortom sagans mer förutsägbara strukturer. Den hallucinatoriska skärpan i de närmast självlysande målningarna ger bilderna en skruvad, surrealistisk ton.
Amalia Årfelt, mottog 2016 Konstakademiens utställningsstipendium. I samband med den utställning som ett par år senare tog form på Akademien producerades en katalog där Ann-Marie Tung Hermelin skrev en text om Årfelt. ”Det är en dröm, en utopi, ett Paradisien som måhända kan kallas Amalien. I sitt måleri arbetar Årfelt med intensiva färgmöten. Himlen är knallgul och marken rosa. ”
I den mörka period där världen just nu befinner sig i, är det svårt att föreställa sig en mer hoppingivande konst än den som Amalia Årfelt skapar. En exotisk idyll väcks till liv. Den ter sig närmast som ett uppror. Välkommen till Amalien!
Vi öppnar utställningen på lördag 4 april, men öppningen av utställningen manifesteras inte på något sätt och konstnären kommer inte att närvara. Detta på grund av Covid-19 pandemin. Då det ändå kan tänkas komma ett ökat antal personer än senare under utställningsperioden kommer vi tillse att inte fler än maximalt tio besökare vistas i galleriet samtidigt.
• Galleri Sander, Norrköping 25 januari – 14 mars 2020
• Trelleborgs Museum 4 april – 23 maj 2020
• Konsthallen, Kulturens Hus i Luleå, torsd 3 september – 4 oktober 2020
Amalia Årfelt är här representerad med ett grafiskt blad.
Grafiktriennalen öppnade på Nationalmuseum 1965 och har alltsedan sedan dess visat på trender och aktuella tendenser inom den grafiska konsten. Grafiska sällskapet har hela tiden varit huvudman. I år görs triennalen i samarbete med Galleri Sander i Norrköping, Trelleborgs Museum och Kulturens Hus, Luleå.
Årets triennal, som är den 16:e i ordningen, har valt att lyfta fram den nordiska grafiken. Resultatet har blivit en utställning med 330 verk av 171 konstnärer från Island, Danmark, Norge, Finland, Åland och Sverige. En utställning med stor ämnesmässig bred i allt från träsnitt till fotogravyr.
I samband med triennalen presenteras boken »Press On!« – en färsk rapport om den nordiska konstgrafiken. Tjugosju grafikorganisationer, grafikverkstäder och skolor med konstgrafisk utbildning presenterar sig med text och foto i boken. Dessutom har man producerat en matig katalog med bilder och presentationer av deltagande konstnärer.
Läs mer: http://grafiskasallskapet.se/utstallningar/triennaler/nordisk-grafiktriennal-2020/
Amalia Årfelt är skulptör och bildkonstnär. Hon har haft ett stort antal separat- och samlingsutställningar och har också fått många offentliga uppdrag med utsmyckning av framför allt skolor och sjukhus. Så här presenterar hon sitt skapande:
”Det mesta är inspirerande för mig. Likaväl som att se en hund på stan kan ett moln, en sten, en blomma, ett blad, en gren, ett träd, eller en vattenpuss vara upprinnelsen till en bild eller bli en detalj i en bild. Det jag tar in och det som fäster sig på näthinnan kommer sedan ut transformerat genom mitt filter. Ibland kollar jag i böcker för att se hur ser djuret ut? Vad är signifikant för just den fågeln för att man ska se att detta är en Hackspett?”
Den 22 mars öppnade utställningen 15 konstnärer – 15 år med Litografiska Museet. Eftersom museet är stängt på grund av den rådande situationen kommer alla de 15 konstnärer som ingår i utställningen att presenteras på museets hemsida.
På museets Facebooksida finns ibland ytterligare bildmaterial.
Litografiska Museet – 15 konstnärer, 15 år Läs mer »
8 november – 11 december 2019
Björnstigen 137, Bergshamra
”Det finns ett skimmer över ordet ”djur”. Det öppnas möjligheter och skaparlust i mig. Liksom ordet ”natur”. Du säger orden ”djur och natur” och jag blir lyrisk.
Som konstnär kan jag skapa min egen natur. Det finns lagar, men de är inte lika begränsande, man får egentligen göra precis som man vill, man är fri.”
Välkommen till Amalias värld!
Läs mer: https://bergagalleriet.se/2019/11/04/amalia-arfelt/
Utställningen är en del av Ansvar och Omsorgs verksamhet för äldre och arrangeras med stöd av Sveriges Konstföreningar.